Stora fördelar med fartygsleverans – mindre koldioxidutsläpp och jämnare kvalitet
Betongindustri är ensamma i Sverige om att sjövägen frakta grus- och krossmaterial till sina betongstationer och depåer runt om i Stockholm. Det är systerföretaget Jehander som med fartyg levererar ballasten som används i betongtillverkningen, något som gynnar både klimatet och leveranskvaliteten.
Max Lindeskog är fabrikschef på Betongindustris fabrik i Värtan i Stockholm. Han har just ringt systerföretaget Jehander för att beställa grus- och krossmaterial. Jehanders fartyg tar hela 1 400 ton grus- och krossmaterial per lass – att jämföra med en lastbil med släp som tar 40 ton per lass.
Max berättar att driftsäkerheten och de stora volymerna som fartyget kan ta, är de största fördelarna med att få leverans sjövägen. Det säkrar kvaliteten för en jämn betongproduktion eftersom stenen kommer från samma bergmaterial. Men den stora minskningen av koldioxidutsläpp är den allra största fördelen.
– Det finns många positiva aspekter med fartygsleveranser. Lastbilar kan hamna i bilkö, få punktering eller behöva köra flera gånger för att komma upp i samma antal ton material som ett fartyg. En stor fördel är att vi har flera fabriker med vattenläge, vilket är ovanligt i vår bransch. Och vi minskar koldioxidutsläppen med nästan tre gånger för samma mängd fraktad ballast, säger Max Lindeskog.
Höga avgifter för fartyg i svenska vatten
Det hör till ovanligheterna att stränga vintrar med tjock is i Mälaren sätter stopp för Jehanders leveranser. Men det finns en del andra hinder för fartygstransporter.
– Fartygens akilleshäl är höga farledsavgifter, hamnavgifter och våra egna kajhyror – jämfört med lastbilarnas vägskatt. Minskningen av koldioxidutsläpp för sjötransporter borde vara argument nog för att sänka barriärerna för fartygstransport i våra svenska vatten, menar Max Lindeskog.
Till fabrikerna i Värtan, Hammarby och Ulvsunda levereras alla sorteringar av ballast. Framåt ser man att även tvättad sten från Förbifart Stockholm ska komma till användning i betongtillverkningen. Jehander tvättar sprängstenen ren från kväve i Löten på Munsö i Ekerö kommun, den anläggning som också levererar Värtanfabrikens ballast.
– En fartygslast från Löten motsvarar nio lastbilar som kör fyra lass vardera under en dag. Men eftersom vi aldrig fraktar grus och kross från Löten med lastbil kan det istället jämföras med sju lastbilar som levererar grus och kross från täkten i Riksten i Tullinge utanför Stockholm. Det är alltså bäst med fartyg i alla lägen, förklarar Max Lindeskog.
Fakta: Under 2019 tog Betongindustris fabrik i Värtan emot 120 000 ton ballast. 23 500 ton kom med 589 lastbilar från Riksten och 69 lass med 96 500 ton kom med fartyg.
- Jehander planerar för en ny hybridbåt som ska drivas med el/disel. Enligt plan ska fartyget tas i bruk år 2023. Jehander 1 drivs i dag med moderna lastbilsmotorer som följer dagens miljökrav.
- Från den 1 november 2018 togs driften av Jehanders fartyg M/S Jehander 1 med sex ombordanställda över av: Avatar Logistics
- Kuriosa: Från 1932 drog man pråmar med bogserbåt. Jehander 1 togs i bruk först 1970. Den skräddarsyddes för att klara den smala passagen genom Tappström på Ekerö.
Betongindustri Värtan.
Jehander 1 .
Jehander 1 lossar i Värtan.
Jehander 1 lossar i Värtan.
Betongindustri Värtan.
Jehander 1 .
Jehander 1 lossar i Värtan.
Jehander 1 lossar i Värtan.