Norra länken, trafikplats Värtan
Trafikplats Värtan knyter samman Norra länken, Lidingövägen och Hamngatan i Värtan. Trafikplatsen är 350 m lång och är i två plan med anslutande ramper.
Till projektet ingick även en 200 m lång betongtunnel samt ett 150 m ”betongtråg” som är upp- och nedfart till Norra länken.
Trafikplatsen i Värtan är gediget gjuten. Först göt man konstruktionen och ovanpå den lades ett tolv cm tjockt slitbetonglager. Slitbetongen används istället för asfalt i ramper och ovanpå själva trafikplatsen. Varför valde man då slitbetong i stället för asfalt? Framför allt för att slitbetongen är mer hållbar. Slitbetongen håller i runt 40 år, medan en normal asfaltsbeläggning kräver att man lägger på ett nytt lager efter kanske vart fjärde år, beroende på trafikbelastning.
Betongindustris åtagande
Slitbanebetongen är en specialbetong med hård ballast för att klara av slitagen från trafiken. Betongen leverades i färgerna vitt och svart.
Projektägare: Trafikverket |
Entreprenör: Skanska |
Betongindustris åtagande: 48 500 m³ varav 2 900 m³ slitbanebetong i färgerna svart och vitt |
Levererande distrikt: Region Stockholm/Värtan, och Täby (Tumba) |