Tryggt i tid – så planerar du för en betongleverans

[2019-02-19]

Att vara förberedd på betongleverans är en egen konst. Marken ska tåla tyngden av betongpumpen, det ska finnas en uppställningsplats, formen ska vara i ordning, inget ska vara i vägen och du ska ha koll på temperaturen. Först då kan du njuta av en säker och bra planerad leverans.

En miss i planeringen inför en betongleverans kan äventyra både leveransen och personalens säkerhet.

– Det måste vara fri och framkomlig väg. Betong är en färskvara som levereras direkt från fabrik. Det kanske är sex bilar med betong på väg och så står det plötsligt en container i vägen. Då blir vi försenade både till det här jobbet och till nästa jobb, säger Tobias Sandström, teknisk säljare på Betongindustri i Stockholm.

Därför behöver allt vara klart dagen innan leverans: en iordningställd uppställningsyta för betongpumpen, tillräcklig plats för stödben, att marken tål lasten och att det inte är andra bilar som ska köra där.

"Att kunden har en bra dialog med levererande fabrik är nyckeln till en framgångsrik totalleverans. Ring hellre och fråga en gång för mycket."

/Tobias Sandström, teknisk säljare

Ibland är det väldigt gott om plats - andra gånger är det mycket att förhålla sig till som nivåer och intensiv trafik.


Säkerheten går först

Om marken där betongpumpen ska stå är för mjuk kan hela maskinen välta. Säkerheten går före allt.

– Vi måste vara säkra på att marken klarar lasten och tyngden från betongpumpen och våra betongbilar. Kunden bär ansvaret, den måste veta att det inte är opackad jord så att stödbenet går igenom.

Ingen pumpmaskinist vill halv sex en regnig morgon säga: ”Här vågar jag inte ställa upp, det är inte säkert, har ni någon geo-undersökning?”.

– Ett sånt tufft beslut vill vi helst slippa, det är därför det är så viktigt att kunden har gjort sin planering inför leveransen, säger Tobias Sandström.

Planera i tid

Planeringsfasen börjar minst fem arbetsdagar innan leverans. Kunden ringer och säger att på torsdag behöver jag en sådan här pump, jag vill ha så många betongbilar, jag vill ha accelerator och så vidare.

– Det är då själva planeringen sker och det är då vi måste vara kompetenta och vaksamma på om det här är någon som är erfaren och kan betong eller om det är en osäker kund som behöver vägledning. Behöver vi ställa följdfrågor, behöver vi besöka platsen innan? Vi hjälper kunden, men det är kunden som bestämmer.

Kolla vädret

Det kan även vara bra att kolla väderleksprognosen för leveransdagen.

– Det är så levande att jobba med betong. Man måste göra korrigeringar för väder och vind, hela tiden. Att kunden har en bra dialog med levererande fabrik är nyckeln till en framgångsrik totalleverans, för att vår produkt ska bli så bra som möjligt.

Temperaturen kan variera mycket även under en och samma dag och detta behöver man förhålla sig till genom att värma eller kyla betongen. På sommaren behövs kylrör och på vintern behöver formen förvärmas. Det får inte vara kallare än 5 grader när du gjuter.

– Ska du bara fylla ut ett dike för att ankorna ska gå över, då kanske det inte gör något om betongen är kall och blir grynig, men om du ska bygga en bro ställs det andra krav och det finns regelverk som du måste följa och som styr hur det ska se ut.

Den som är osäker kan säga: ”Det är första gången jag gjuter, vad måste jag tänka på”. Men ofta jobbar Betongindustri med erfarna beställare.

Tryggare med teknik

Betongindustri erbjuder även tekniska hjälpmedel för att ge bästa möjliga kvalitet på gjutningen. Ett sådant hjälpmedel är BI Distant, trådlös övervakning av hållfastheten, relativ fukt, temperaturer, eller formtryck om man är orolig för att formen ska hålla. Det är ett verktyg som ger dig en kontroll du inte hade förr.

BI Distant ger övervakning av betongens förlopp i realtid.

– Förr kan man säga att man fick nöja sig med att ställa ett glas vatten på kanten och så tittade man om vattnet frös, då fanns det risk för frysningsskador på betongen. Och du gick hem med oro i magen över hur gjutningen skulle bli, det slipper du idag.

Även med bästa tekniken och god planering så finns det ett råd som alltid gäller.

– Många missöden beror på missar i kommunikationen. Ha en tät dialog med fabriken och ring hellre och fråga en gång för mycket än en gång för lite, avslutar Tobias Sandström.

Läs de andra artiklarna i vår serie om kvalitet genom hela kedjan.